Vraagstukken binnen
onderwijs en zorg
Krachtige interventies
Kunst kan een krachtige schakel zijn in het veranderingsproces van mensen en teams. Via de sociale kunst van (generative scribing' worden problemen gevisualiseerd waardoor de essentie zichtbaar wordt en inzicht vergroot.
​
Ik stel me graag ter beschikking van diverse vraagstukken in zorg en onderwijs, op niveau van directie en bestuur. Ik doe dit als 'outsider witness', een krachtige positie, gezien ik aan de rand van het systeem blijf waardoor ik met heldere en onbevangen blik met jullie kan meekijken.
​
Diverse ingangspoorten zijn mogelijk: op niveau van bestuur, directie, medewerkers of jullie primaire doelgroep (patiënten, cliënten, bewoners, leerlingen, deelnemers,...). Ik ga graag aan de slag met de spanning van de dag. Het is mijn overtuiging dat we met z'n allen te leren hebben hoe we meer conflictvaardig kunnen worden. Niet door het conflict te schuwen maar door het te zien als een symptoom van een systeem dat verlangt naar grondige transitie en diepgaande heling. Voor de thematiek van conflict werk ik samen met Silvia Prins van Circles for Connection.
Mijn aanpak? Lees er meer hieronder meer over.
​
​
​
‘Als outsider witness kan ik op een frisse manier met jullie meekijken, out-of-the-box.’
Hoe starten?
Je mailt me jullie vraag door en ik bekijk hoe we kunnen samenwerken. Via een kennismakingsgesprek leren we mekaar beter kennen. Vervolgens doe ik een voorstel. Ik maak een inschatting van de kostprijs en stel een termijn voor.
Ontrafeltraject
De prijs wordt bepaald na ons overleg. Ik luister naar jullie vraag en tune in op wat nodig is.
Inbegrepen: alle materiaal, scribing, transport
Omkadering: beschikbaarheid via mail, open whatsapp-lijn, feedback op documenten, scannen van tekeningen
Samenwerking: flexibel, prettig, open, gericht op groei
Tempo: volgens jullie noden en behoeften
Wat kan ik jullie bieden?
Vanuit mijn jarenlange ervaring met het werken met jongeren die moeilijk-mooie processen lopen, leerde ik onbevangen en oordeelloos luisteren en aanwezig zijn bij mensen en de problemen op hun pad. Het werk in therapeutische contexten stimuleert me om systemisch te kijken en handelen.
​
Ik kan ondersteuning bieden in trajecten met mensen en teams die door moeilijke professionele en relationele processen gaan.
Daarnaast kan ik inhoudelijk meedenken met complexe vraagstukken waar je als organisatie voor staat.
Ook begeleid ik leidinggevenden in hun persoonlijke ontwikkeling waardoor ze krachtiger en meer impactvol in hun werk kunnen staan.
Aspecten van mijn aanpak
1. Invoelen
We proberen zicht te krijgen op de uitdagingen waar jullie voor staan als team of als organisatie. We gaan in gesprek en maken de vraag helder. Vanuit een open blik kijken we naar wat er nodig is, voor jullie als team of voor jullie patiënten/cliënten/bewoners/leerlingen/deelnemers.
Open en onbevangen.
2. Uitzoomen
Samen met de betrokkenen verken ik de vragen die er zijn. We brengen alle facetten in kaart en onderzoeken de verschillende lagen die met de vraag te maken hebben. Daarnaast gaan we ook op zoek naar grenzen en afbakening. Wat hoort bij de vraag en wat niet?
Ik maak het zichtbaar.
3. Cocreatie
Ik vind het heerlijk om samen met mensen na te denken, te zoeken en te vinden. We vertrekken vanuit het hier en nu en kijken samen naar wat er nodig is en wat er wil ontstaan. We maken hierbij gebruik van de wijsheid van de groep. Alle stemmen worden gehoord.
De wijsheid van de groep.
4. Transformatie
Het visualiseren van processen zorgt voor heel wat beweging bij de betrokkenen. Er ontstaat helderheid en inzicht. Verandering wordt mogelijk.
Kijken en zien als ingangspoort tot voelen en begrijpen.
5. Verankering
Ik vind het belangrijk om processen zichtbaar te maken en nadrukkelijk stil te staan bij het verrichte veranderingswerk. Via artistieke middelen maak ik het graag tastbaar, toonbaar en deelbaar.
Een anker in ruimte en tijd.